Volgens analist Michael Pachter zijn muziek- en casual games de grote verliezers in de gamesindustrie van 2009. In zijn nieuwe show op Gametrailers, Pach Attack, zegt Pachter dat verkopen van muziekgames in 2009 daalden met maar liefst 50%, van 1,65 miljard dollar in 2008 naar slechts 875 miljoen dollar in 2009.
Casual games
Pachter verbaasd zich over het feit dat muziek games ondanks grote releases als Beatles: Rock Band, LEGO: Rock Band, Guitar Hero 5 en Guitar Hero Metallica ondermaats presteerden. Niet alleen muziek games presteerden in 2009 ondermaats, ook casual games kregen een serieuze klap te verwerken. Exacte cijfers noemt Pachter niet, maar hij zegt wel dat muziek- en casual games samen de veroorzakers waren van bijna de complete daling in verkopen van games.
Hardcore wint
Volgens Pachter is de hardcore gamer de winnaar van het afgelopen jaar. Hij noemt toppers als Call of Duty Modern Warfare 2, Batman Arkham Asylum en Borderlands, die de hardcore gamer massaal kocht. Ook Xbox Live Gold leden zijn volgens hem de winnaars van 2009, omdat Netflix flink werd uitgebreid en services als Facebook en Last.fm naar de Xbox 360 kwamen. Het is dan alleen jammer dat Last.fm en Netflix in Nederland niet beschikbaar zijn.
Heeft Pachter gelijk, waren casual gamers de losers van 2009 en voelen jullie, de hardcore gamers, je de winnaars van het afgelopen jaar?
Bron: Nonly.nl