De game-industrie doet bijna niets om gameverslaving tegen te gaan. Sterker nog; de game-industrie heeft baat bij gameverslaving. Dat stelt een vandaag gepubliceerd IVO-rapport.

Beperkingen

In een artikel dat vanochtend in Trouw verscheen pleiten de onderzoekers voor meer restricties. Zo moeten er meer waarschuwingen komen wanneer een gamer voor lange tijd aan een stuk door speelt. Ook zou er meer voorlichting gegeven moeten worden: “Het zou ook goed zijn als ergens helder vermeld staat waar consumenten met problemen hulp kunnen krijgen,” aldus Tony van Rooij, een van de onderzoekers.

Samen

In het artikel worden de namen van Activision Blizzard (World of Warcraft en Call of Duty: Modern Warfare 2), Second Life en Runescape meerdere keren genoemd. Volgens de onderzoekers is het vooral het ‘samenspelen’ dat er voor zorgt dat dit soort games zo verslavend zijn. Doordat men constant bezig is met ‘echte’ personen, moeten er afspraken worden gemaakt en wordt het virtuele leven een (te) belangrijke factor in het ‘echte’ leven.

Zijn ontwikkelaars inderdaad hun ethische plichten vergeten door winstbejag? Of is dit het zoveelste voorbeeld van ongegeneerde ‘gamebashing’? Laat je mening achter!

Bron: Nonly.nl

Written by